مطالب و مسایل مطرح در افغانستان، پروسه و را ههای حل
صلاح الدین سعیدی صلاح الدین سعیدی

بسم الله الرحمن الرحمن

(انا نحن نزلنا الذکر انا له لحافظون – الایه)

 

( به مسؤلین امور در افغانستان)!

     

برادران و خواهران ګرامی سلام ها و احتراما ت خویش را خدمت شما و تمام مسوولین  و مؤثر در  أمور افغانستان تقدیم میدارم.

           السلام علیکم و رحمه الله و برکاته، امابعد: 

          من طی چند نامه و تحلیل در رابطه به مسایل مطروحه در افغانستان و راه های حل ممکن و عملی  آنها  از طریق  نامه ها  نشرات مسایل را در میان ګذاشتم.

           فکر میکنم بجاء و درست خواهد بود  که اولا مشکل تشخیص (مرض تشخیص) و بعدا به تداوی و علاج آن پرداخته شود.  باید تشخیص کرد که  مشکلات ما چیست و  راه های حل آنها کدام ها اند؟  راه حل که به حد اقل قربانی و راه کوتاه و حد اقل مصارف بانجامد. سیاست کادری غیر مدرن، کادر های ضعیف، عدم حاکمیت قانون، عدم فعال  شدن لازم  ارګانهای عدلی و قضايی، فعال شدن شخصیت های کاذب و قوم پرست، کار ضعیف برای اعمار جامعه مدنی و برخورد بسیار محتاطانه در مسایل که برخورد جدی ضرورت است، عدم استفاده لازم از دست اورد های نظامی در بخش سیاسی، مداخله خارجی خاصتا همسایګان افغانستان،  جنګ تحمیل شده  و عامل چندی دیګر همه عوامل و  مسایل است  که مشکلات مردم افغانستان و کشور ما را روز به وخیم تر ساخته.

ګفتنی های زیاد هست اما من مستقیما به دو مطلب ذیل بسیار فشرده میپردازم:

۱/ جهان و مردم افغانستان متوجه قضایای مختلف افغانی اند. درمورد توقیف و محاکمه اقای غوث زلمی، اقای قاری مشتاق ، اقای کامبخش و ... باید با صراحت تام ګفت که عمل خلاف و بالاتر از صلاحیت خویش نموده اند. دلایل و توضیح زیاد وجود دارد که نمی خواهم به تفصیل بنویسم.

از انجاییکه دین اسلام به موعضه حسنه جهانی شده و در قلب میلیون ها انسان جای ګرفته سفارش میکنم که بخاطر منفعت اسلام، منافع افغانسنان و بادر نظر داشت جلوګیری از فتنه و شر  -ضرورت است تا رﺋیس جمهور افغانستان به مناسبت حلول عید فطر به طور ذیل در مورد قدام نموده  و موضوع  سازمان دهی شود:

الف: مرتکبین این اعمال در صورتیکه ادعا دارند قصد عمل ضد اسلامی را نداشتن باید به اشتباه خود در سطح مطبوعات  اعتراف و طلب عفو نمایند.

ب: علماء و روحانیون کشور دیگر مراجع و سازمان های اجتماعی  به شمول کسانی که موضوع را به پارلمان مطرح کردند تشکیل نشست نموده و با در نظر داشت عذر خواهی مرتکبین عمل خلاف برای شان عفوه و از رﺋیس جمهور افغانستان خواهش نمایند که برای شان فرمان عفو صادر کند.

ت: رﺋیس جمهور افغانستان بعد از سلسله مراتب فوق میتواند تصمیم عفو شان را اتخاذ وبه این ترتیب عمل به نفع اسلام و افغانستان نموده و شر را خاموش نمایند.

بدون دقت و سلسله مراتب فوق مشکل ممکن وسیع تر شود و سبب تشنج بیشتر ګردد.

۲/ درمورد خانواده های محبوس در ولایت فاریاب که فتنه دیګر شده میتواند باید ګفت که نه این قضیه اول بوده و نه هم اخیر. رنګ و صبغه قومی دادن به این مساله نادرست و خطر ناک است. دعوی مدنی است و مطابق قانون باید رسیدګی شود. سره میاشت و دیګر ارګانهای کمک های اولیه باید کمک های اولیه ابتدایی نمایند.

 حل های مانند حل مساله کوچی های بهسود خطا و نادرست بوده و سبب مشکلات جدی بعدی شده میتواند. افغانستان را باید از مسایل قومی کشید و راه را برای اعمار جامعه مدنی و حاکمیت قانون جهت داد. در غیر ان عواقب بس خطر ناک خواهد داشت.

زمین ها یا شخصی و یا  دولتی اند. کسانیکه زمینها را به مردم ولایت متعلق  مدانند عصر را خفته اند و عوامفریبی و فتنه میکنند.  همان زمین زمین  شخصی من است که  قباله اش را داریم. ذو الیدی و مدت آن  در موارد خاص در صورت نبودن قباله مطرح شده میتواند.  از جانب دیګر میدانیم که همه مردم افغانستان فقیر و قابل کمک اند. اما انهای که سپارش میکنند که برای این مردم زمین های دیګر داده خواهد شد،  ګوینده های این سفارش  میتوانند در ملکیت شخصی خود چنین تصمیم بګیرند نه در مال کسی دیګر.  

درین ارتباط میخواهم یک مطلب کوتاه را نیز با شما در میان بګذارم و ان اینکه در فقه اسلامی یک اصطلاح است به نام بیع، خرید و فروش فضولی. خرید فروش و تجارت فضولی همان تجارت است که شخص ( شخص فضول) بدون اګاهی و اجازه مالک جنس، ملکیت را بفروشد. این خرید و فروش را خرید و فروش و تجارت فضولی ګویند و شخص اش را شخص فضول.  این اصطلاح و این نوع معامله وعقد   حتی مطابق به قوانین مدرن از همان ابتدا فاسخ و باطل پنداشته میشود. علت اینکه  این مساله مهم است که عقد از همان آغاز باطل باشد این است که اګر شخص ثالت منفعت را ازین تجارت و خرید و فروش برده باشد و میدانست فروشند صلاحیت چنین فروش را نداشت، درین صورت منفعت را که از جنس مذکور برده نیز واپس کند.  درین ارتباط خواستم کمی بیشتر تفصیل بدهم و آن اینکه چنین حالت و چنین برخورد و  تجارت  فضولی از جانب عده ای از تاجران سیاسی و شخصیت های کاذب در افغانستان ادامه دارد و عده به نام قوم و ملیت معیین بدون اینکه آن قوم و ملیت برای شان صلاحیت داده باشند – بالای شان تجارت سیاسی نموده و استفاده سوء میکنند و متاسفانه منفعت هم میبرند. برماست تا چنین تاجران فضولی سیاسی را افشاء، تجرید و  زمینه های کاری شان را محدود سازیم.

به طور خلص مطلب دیګر را نیز ارایه میکنم که شواهد و قراین نشان میدهد که محافل معیین ایران تلاش دارند تا جبهه جدید را برای امریکا و جهان در منطقه بکشایند و این هم هم جبهه پاکستان است. قراین نشان میدهد که انفجار چند ماه قبل در مقابل سفارت هند در کابل یک از این تلاش ها است که باید به ضد پاکستان عمل جدی تر کرد. از جانب دیګر استخبارات پاکستان تلاش دارد که لبه تیز نیرو های جهانی باید متوجه ایران شود که اعترافات قوماندان طالبان در تبانی به استخبارات ( ای اس ای ) پاکستان بوده که از ایران سلاح بدست میاورند ویا هم سلاح های دریافت میشود که مارک ایرانی دارد. افغانستان در شرایط دشوار قرار دارد و نه شود که تحت تاثیر این دسایس به عمل احساساتی متوصل شود که دوستان را متاثر نمایند. دقت ، همه جانبه اندیشیدن پیګیری، متانت و پختګی سیاسی ضرورت است.  

 

به هر صورت این نامه را آنقدر اصلاح و تصحیح نه کردم. میدانم که عدم دقت های املاي معیین با پراګندګی های در مطالب مطروحه  در این نامه وجود دارد. آنچه به فکرم ګذ شت بدون سانسور و ملاحظات خدمت شما به رشته قلم درآورده و بدون دید دوباره به آن آنرا خدمت شما تقدیم و ارسال میدارم.  جزء اراده نیک هدف دیګر ندارم.

دا مسایل یو څه نور باریکی ګانی هم لری چه  مفصل لیک او خبرو ته اړه لری.

زه فکر کوم چی ددی مسایلو د حل لپاره اختراع ته ضرورت نه شته  د اوسنیو پرمختللو نورو ټولنو د تجربو څخه باید په پراخته توګه هم ګټه واخیستل شی.  په پاک نیت،  زړه سواندی، علمی ، اکادمیک او افغانی برخورد ته ضرورت دی.

داکتر صلاح الدین سعیدی  -  مؤرخ ۲۰۰۸/۰۹/۱۴

تلفون همراه--   ۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸-  ۰  -  ۴۴ ۰۰

 E-mail:drsalahuddinsayedi@yahoo.com

 


September 22nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات